אבחון פסיכודידקטי בוחן את תפקודו הלימודי של התלמיד, ובעצם- תפקודו של אדם בכל גיל ובכל תחומי החיים, מושפע לא רק מיכולותיו השכליות. פעמים רבות אנו מסתכלים על מכלול הגורמים המעורבים בחייו.
שני ילדים בעלי יכולות קוגניטיביות דומות יתפקדו בבית הספר באורח שונה לגמרי אם, למשל, האחד מגיע מסביבה מאוד מטפחת המעודדת אותו לקרוא וללמוד, והשני מגיע מסביבה דלה יותר.
הטיפול בשני ילדים המפגינים קשיים דומים במתמטיקה, למשל, יהיה שונה אם האחד סובל מדיסקלקוליה בעוד השני סובל מחרדה מול המקצוע.
באופן כללי, אם כבר מעבירים את הילד והוריו את התהליך האבחוני ומגייסים אותם להשקיע מאמץ, זמן ומשאבים, מן הראוי שנבחן את כלל הגורמים העשויים להסביר את הקשיים שהילד מפגין. בנוסף למצב הקוגניטיבי, מצבו הרגשי של הילד הוא אחד הגורמים המשמעותיים העשויים להשפיע על תפקודו הלימודי.
אבחון פסיכודידקטי
החלק הפסיכולוגי | מרכז גלאי
באבחון הפסיכודידקטי , יש שני חלקים: חלק פסיכולוגי וחלק דידקטי. בחלק הדידקטי נבדקים הכשרים הנמצאים במוקד האבחון הדידקטי (תפקודי זיכרון, תפיסה, חשיבה, סגנון עבודה ורמה במיומנויות יסוד של קריאה, כתיבה וחשבון).
בחלק הפסיכולוגי, מתבצעת הערכה מקיפה של היבטים שונים הקשורים במצבו הרגשי והנפשי של הילד.
החלק הפסיכולוגי של האבחון כולל שימוש במגוון כלים שנועדו להעריך היבטים שונים של המצב הרגשי: האופן בו המאובחן תופס את עצמו ואת משפחתו, חרדות שונות שמעסיקות אותו, כיצד הוא חווה את המציאות וכיצד הוא מפרש אותה, כיצד הוא חווה את העולם החברתי ואת מקומו בתוך עולם זה לא פחות חשוב- מה מידת הכוחות הנפשיים שלו וממה הוא שואב כוח וחיזוק.
כאמור, מצבו הרגשי של הילד הוא "שחקן מרכזי" ביכולת שלו לתפקד בבית הספר.
אבחון פסיכודידקטי – שאלות ותשובות
שאלה: מה כולל האיבחון ?
תשובה: האבחון כולל מבחני אינטליגנציה המעריכים את היכולות הקוגניטיביות של הנבדקים. האבחון מתמקד בתפקודים הרגשיים תוך שימוש במבחן השלכתי. האבחון מבצע הערכה של הישגים בתחומי למידה שונים כמו הבנת הנקרא, כתיבה וכתיב, קריאה, חשבון,אנגלית, תהליכי זיכרון, יכולת התארגנות, אסטרטגיות למידה וקשב וריכוז.
שאלה: מהי המטרה של האבחון ?
תשובה: לאבחון יש מספר מטרות: הוא בוחן האם קיימות לקויות למידה, ואם כן הוא מזהה את הקשיים הייחודיים ואת המקור לקשיים. המבדק מאפיין את צורת הלמידה של הילד ואת מוקדי הכוח שלו בתהליך הלמידה. האבחון מעניק המלצות מדויקות להורים ולצוות הלימודי. האבחון נותן לצוות המורים והיועצים בבת הספר המלצות מפורטות איך להתנהל עם הילד כדי לשפר את הישגיו הלימודים והמלצות להתאמות ייחודיות בבחינות.
שאלה: מתי צריך לעבור אבחון פסיכודידקטי?
תשובה: אבחון פסיכודידקטי נדרש במספר מצבים:
כאשר קיים חשד לקשים רגשיים אשר משפיעים על התפקוד של הילד בלימודים.
כאשר מתעורר צורך בהבנה רחבה ומעמיקה של המקורות לקשיים הלימודיים של הילד.
לקראת ועדת שילוב בבית הספר לצורך קבלת תגבור לימודי במסגרת בית הספר.
לקראת ועדות השמה המתקיימות במטרה לשבץ את הילד במסגרת לימודים מתאימה.
במקרים שבהם יש צורך בהתאמות בבחינות הבגרות, הן בבחינות בכתב והן בבחינות בעל פה.
שאלה: האם המבחן מוכר על ידי משרד החינוך?
תשובה: בהחלט. המבחן מוכר על ידי משרד החינוך לצורך התאמות בבחינות בכל הרמות.
שאלה: מה החשיבות של האבחון?
תשובה: זיהוי הקשיים הלימודיים ומבדיל בין הגורמים השונים של הקשיים כמו לקויות למידה, קשיי קשב וריכוז, קשיים רגשיים, בעיות בשפה, בעיות בזיכרון וחשיבה ועוד. המבחן מעניק ראייה כוללת של כל התפקודים האקדמאיים מתוך אבחנה בין הגורמים השונים המשפיעים על התפקוד ועל הקשרים שביניהם.
במרכז גלאי – מרכז לאבחון וקידום כישורי למידה יכולים לעזור לילדים הסובלים מלקות למידה.
צרו קשר, שיחת ייעוץ ללא התחייבות!
מבחן BRC הוא מבחן נוירולוגי ממוחשב שתפקידו לסייע לאנשי המקצוע להבין את הקשיים עימם מתמודד המטופל, לעזור להגיע לאבחנה מדויקת ולהתאים תכנית טיפול באופן אישי לכל מטופל.
אבחון או מבחן דידקטי הוא תהליך באבחנה של לקויות למידה. האבחון מתבצע על ידי איש מקצוע מתחום תורת ההוראה, ובו נבדקות יכולות קוגניטיביות כגון חשיבה ועיבוד מידע, כישורי קריאה, הבנת הנקרא וכתיבה, זיכרון והתארגנות. מטרת האבחון היא לסייע באיתור סיבות לכשלים לימודיים במטרה לבנות או לשפר תוכנית לימודים מותאמת על מנת לאפשר ללומד למצות את יכולותיו הלימודיות.
בדיקת TOVA היא בדיקה ממוחשבת מסוג CPT) Continuous Performance Test) או בעברית – מבחן התפקוד המתמשך. דוגמאות נוספות למבחנים מסוג זה הם בדיקת ה-BRC, מוקסו וכדומה. הייחודיות של הבדיקה היא שהיא לא דורשת ידע מוקדם של שפה או חשבון לשם ביצועה, כמו בדיקות ממוחשבות אחרות.
אבחון מוקסו : מבחן מוקסו : MOXO TEST : MOXO הינו כלי עזר מדעי שפותח בארץ לאבחון והערכה טיפולית של הפרעות קשב וריכוז. זהו מבחן ממוחשב חדשני
אבחון פסיכודידקטי בוחן את תפקודו הלימודי של התלמיד, ובעצם- תפקודו של אדם בכל גיל ובכל תחומי החיים, מושפע לא רק מיכולותיו השכליות. פעמים רבות אנו מסתכלים על מכלול הגורמים המעורבים בחייו.
שני ילדים בעלי יכולות קוגניטיביות דומות יתפקדו בבית הספר באורח שונה לגמרי אם, למשל, האחד מגיע מסביבה מאוד מטפחת המעודדת אותו לקרוא וללמוד, והשני מגיע מסביבה דלה יותר.
כל הזכויות שמורות clickin360