איך מזהים לקות למידה?

מרכז גלאי הוא מכון המאבחן ומטפל בלקויות למידה, הפרעות קשב ומגוון תחומים נוספים הקשורים לכישורי למידה ותפקוד.

תלמיד לקוי למידה יתקשה ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות במגוון תחומים קריאה, כתיבה, הבנה, חשבון, אנגלית ועוד.
מייחסים את הגורמים ללקות למידה לגורמים פיזיולוגיים כמו מרכיבים תורשתיים, בעיה כלשהי במהלך ההיריון והלידה, בעיה בהתפתחות המוקדמת של הילד וכדומה. במהלך האבחון אנחנו שואלים את ההורים שאלות הקשורות בלידה ובהתפתחות הילד והאם יש במשפחה מקרים נוספים של לקויי למידה או הפרעות קשב.
ילדים או בוגרים לקויי למידה הם בעלי יכולת תקינה ומעלה שלא מצליחים להגיע להישגים מספקים.

איך מזהים?
אציין שתי נקודות כלליות ואח”כ אפרט יותר:
– תמרור האזהרה הראשון הוא אי מימוש פוטנציאל. אני בטוחה שחלק גדול מהקוראים שמע את המשפט השגור והמקובל
שלילד יש פוטנציאל אבל הוא לא ממומש. הוא לא משקיע מספיק, עצלן, משפט כזה מתסכל מאוד, בפרט את הילד, אולם
במקרים רבים הוא לא רחוק מהמציאות. ילד שלאורך השנים ההורים שומעים את המשפט הזה בווריאציות שונות מומלץ
שיגיעו אלינו להתייעצות.

– תמרור אזהרה משמעותי נוסף הוא הימנעות. ילד לקוי למידה יעדיף לעיתים להיכשל ולא להתמודד עם הקשיים בשל
התסכול.

– לעיתים יהיו פערים בהישגים בין המקצועות השונים.

– בשנים של טרום ביה”ס נמצא את הקשיים הבאים:
• קשיים במוטוריקה הגסה, כמו למשל קפיצה מסורבלת, קושי בקפיצה על רגל אחת, ריצה, טיפוס ועוד;
• קשיים במוטוריקה העדינה (ציור, גזירה, הדבקה, אחיזת כלי כתיבה ועוד);
• קשיים בזיהוי צבעים, מספרים, קושי בספירה, בלבול בכיוונים;
• בעיות בהיגוי, התפתחות איטית של אוצר מילים, קושי בחריזה, חוסר עניין בהאזנה לסיפורים, קושי בזכירה של שמות,
שימוש מופרז במילות פקק כמו: “זה, נו”, התבטאות לא מאורגנת, בעיות בבניית משפטים נכונים;
• פעלתנות יתר או חולמנות מוגזמת.

– בשנות בית הספר:
• קושי ברכישת קריאה, איטיות בקריאה, קושי בזכירת מידע שנלמד ושליפתו;
• חשבון: קושי בתפיסת כמות, קושי בשימור כמות, קושי בבניית רצף עולה ויורד באמצעות ספירה, קושי בסידור ע”פ גודל
וכד’;
• קריאה איטית מצרפת ו/או משובשת;
• שגיאות כתיב;
• קושי בהבנת הנקרא;
• קושי בהבעה בכתב. פער בין הבעה בע”פ להבעה בכתב;
• כתב יד צפוף, לחוץ ובלתי קריא;
• פער בין מידת השקעה ובין הישגים;
• פער מובהק בין ציונים ובין מקצועות;
• קשיי זיכרון;
• קשיים ברכישת שפה זרה;
• בעיות במתמטיקה בעיקר בחישובים.

ישנה חשיבות רבה באיתור וטיפול מוקדמים בלקויות למידה.
אין “תרופה” לתקן את לקויות הלמידה אך מאבחן מיומן מציע כלים יעילים כדי “לעקוף” את הקושי תוך שימוש בצדדים החזקים של הילד.

צרו קשר

המחופשים ביותר

מבחן BRC הוא מבחן נוירולוגי ממוחשב שתפקידו לסייע לאנשי המקצוע להבין את הקשיים עימם מתמודד המטופל, לעזור להגיע לאבחנה מדויקת ולהתאים תכנית טיפול באופן אישי לכל מטופל.

אבחון או מבחן דידקטי הוא תהליך באבחנה של לקויות למידה. האבחון מתבצע על ידי איש מקצוע מתחום תורת ההוראה, ובו נבדקות יכולות קוגניטיביות כגון חשיבה ועיבוד מידע, כישורי קריאה, הבנת הנקרא וכתיבה, זיכרון והתארגנות. מטרת האבחון היא לסייע באיתור סיבות לכשלים לימודיים במטרה לבנות או לשפר תוכנית לימודים מותאמת על מנת לאפשר ללומד למצות את יכולותיו הלימודיות.

בדיקת TOVA היא בדיקה ממוחשבת מסוג CPT) Continuous Performance Test) או בעברית – מבחן התפקוד המתמשך. דוגמאות נוספות למבחנים מסוג זה הם בדיקת ה-BRC, מוקסו וכדומה. הייחודיות של הבדיקה היא שהיא לא דורשת ידע מוקדם של שפה או חשבון לשם ביצועה, כמו בדיקות ממוחשבות אחרות.​

אבחון מוקסו : מבחן מוקסו : MOXO TEST : MOXO הינו כלי עזר מדעי שפותח בארץ לאבחון והערכה טיפולית של הפרעות קשב וריכוז. זהו מבחן ממוחשב חדשני

אבחון פסיכודידקטי בוחן את תפקודו הלימודי של התלמיד, ובעצם- תפקודו של אדם בכל גיל ובכל תחומי החיים, מושפע לא רק מיכולותיו השכליות. פעמים רבות אנו מסתכלים על מכלול הגורמים המעורבים בחייו.
שני ילדים בעלי יכולות קוגניטיביות דומות יתפקדו בבית הספר באורח שונה לגמרי אם, למשל, האחד מגיע מסביבה מאוד מטפחת המעודדת אותו לקרוא וללמוד, והשני מגיע מסביבה דלה יותר.

מרכז למידה

אבחון הממפה את הנקודות החזקות מול הקשיים . פיתוח תוכניות לימוד אישיות ויישומה, הקניית אסטרטגיות למידה בהנה והבעה , פיתוח זיכרון ויכולות ארגון של הנלמד העצמה רגשית ושיפור דימוי עצמי בכל שיעור .

כל הזכויות שמורות clickin360

בדוק זכאותך