הפרעת קשב – מהן ההגדרות של התופעה

המדע מעניק להפרעת קשב מגוון של הגדרות וביניהן:

הפרעת קשב וריכוז היא דפוס התנהגות מתמשך של חוסר קשב של היפראקטיביות , דפוס התנהגות חמור ושכיח יותר מאשר אצל ילדים הנמצאים באותה רמה התפתחותית ובאותו הגיל.

הפרעת קשב היא הפרעה התפתחותית הבאה לידי ביטוי בשליטה עצמית של הילד, ביכולתו  לשלוט בהתנהגות שלו וביכולת שלו להתחשב במטרה ובתוצאות העתידיות של דפוסי ההתנהגות.

בהפרעות קשב צריכים להתקיים הקריטריונים הבאים:

התופעות והתסמינים המאפיינים את התופעה צריכים להתקיים לפני גיל שבע.

חלק מהתופעות והלקויות צריכות להתקיים בשתי סביבות חיים לפחות, בבית, בבית הספר ועוד.

מי שלוקה בהפרעת קשב חווה הפרעות משמעותיות בתפקודים חברתיים, תעסוקתיים ולימודיים.

התסמינים וההפרעות אינן נובעים כתוצאה ממחלות פסיכיאטריות כמו סכיזופרניה ועוד.

קיימים שינויים בתופעות ובקשיים בנגרמים כתוצאה מההפרעה , הם מתגברים בסביבת למודים או עבודה ופוחתים באופן משמעותי בעת חופשה.

חלק מהסממנים ומהתופעות פוחתים ונעשים תדירים פחות בגיל ההתבגרות. 

הפרעות קשב – מתי חשוב לפנות לאבחון מקצועי?

הסימנים אשר מעוררים את החשד שהילד סובל מהפרעת קשב הם רבים ונחלקים לשתי קבוצות עיקריות, תסמינים ותופעות בהתנהגות כמו התנהגות היפראקטיבית או התנהגות אימפולסיבית ותופעות המעידות על חוסר ריכוז כמו הסחת דעת לעתים קרובות, קשיי ריכוז, חוסר קשב ועוד.

כאשר הילד סובל מתופעות שונות כמו חוסר הקשבה, קשיים בהתארגנות לביצוע מטלות, הוא מאבד חפצים לעתים קרובות, הוא מרבה לטעות, הוא לא שם לב לפרטים קטנים, יש לו קשיים בהתמדה בביצוע פעולות שונות, הוא לא ממלא מטלות, הוא נמנע מלהשתתף במטלות הדורשות מאמץ מנטלי מתמשך והוא שוכח למלא משימות יום יומיות, כדאי לגשת אתן לאבחון מקצועי.

חשוב לדעת כי הילד יוגדר כסובל מהפרעות קשב וריכוז רק כאשר יתקיימו לפחות שישה מהסימפטומים המפורטים למעלה במשך שישה חודשים לפחות.

לפני גיל חמש לא מבצעים אבחון של בעיות קשב וריכוז. אם הילד שלכם כבר מעל גיל חמש ואתם מזהים בהתנהגותו תופעות המעידות על הפרעות קשב או שהגננת או המורים מדווחים על הימצאות התסמינים האלו, צרו קשר עם “מרכז גלאי” לשם אבחון מקצועי.

צרו קשר

המחופשים ביותר

מבחן BRC הוא מבחן נוירולוגי ממוחשב שתפקידו לסייע לאנשי המקצוע להבין את הקשיים עימם מתמודד המטופל, לעזור להגיע לאבחנה מדויקת ולהתאים תכנית טיפול באופן אישי לכל מטופל.

אבחון או מבחן דידקטי הוא תהליך באבחנה של לקויות למידה. האבחון מתבצע על ידי איש מקצוע מתחום תורת ההוראה, ובו נבדקות יכולות קוגניטיביות כגון חשיבה ועיבוד מידע, כישורי קריאה, הבנת הנקרא וכתיבה, זיכרון והתארגנות. מטרת האבחון היא לסייע באיתור סיבות לכשלים לימודיים במטרה לבנות או לשפר תוכנית לימודים מותאמת על מנת לאפשר ללומד למצות את יכולותיו הלימודיות.

בדיקת TOVA היא בדיקה ממוחשבת מסוג CPT) Continuous Performance Test) או בעברית – מבחן התפקוד המתמשך. דוגמאות נוספות למבחנים מסוג זה הם בדיקת ה-BRC, מוקסו וכדומה. הייחודיות של הבדיקה היא שהיא לא דורשת ידע מוקדם של שפה או חשבון לשם ביצועה, כמו בדיקות ממוחשבות אחרות.​

אבחון מוקסו : מבחן מוקסו : MOXO TEST : MOXO הינו כלי עזר מדעי שפותח בארץ לאבחון והערכה טיפולית של הפרעות קשב וריכוז. זהו מבחן ממוחשב חדשני

אבחון פסיכודידקטי בוחן את תפקודו הלימודי של התלמיד, ובעצם- תפקודו של אדם בכל גיל ובכל תחומי החיים, מושפע לא רק מיכולותיו השכליות. פעמים רבות אנו מסתכלים על מכלול הגורמים המעורבים בחייו.
שני ילדים בעלי יכולות קוגניטיביות דומות יתפקדו בבית הספר באורח שונה לגמרי אם, למשל, האחד מגיע מסביבה מאוד מטפחת המעודדת אותו לקרוא וללמוד, והשני מגיע מסביבה דלה יותר.

מרכז למידה

אבחון הממפה את הנקודות החזקות מול הקשיים . פיתוח תוכניות לימוד אישיות ויישומה, הקניית אסטרטגיות למידה בהנה והבעה , פיתוח זיכרון ויכולות ארגון של הנלמד העצמה רגשית ושיפור דימוי עצמי בכל שיעור .

כל הזכויות שמורות clickin360

בדוק זכאותך