fbpx

אבחון פסיכודיאגנוסטי

האם תהיתם אי פעם מה עומד מאחורי התנהגויות חריגות, קשיים לימודיים או בעיות רגשיות אצל ילדים ומבוגרים? אבחון פסיכודיאגנוסטי הוא הכלי המרכזי שמאפשר לקבל תמונה מעמיקה ומקיפה על התפקוד הרגשי, הקוגניטיבי וההתנהגותי של הנבדק.
במאמר זה נבין מהו אבחון פסיכודיאגנוסטי, למה הוא חשוב כל כך, איך מתבצע התהליך ומה תרומתו לשיפור איכות החיים.

אבחון פסיכודיאגנוסטי

מהו אבחון פסיכודיאגנוסטי?

זהו תהליך מקצועי שמטרתו לבדוק ולהעריך את היכולות המנטליות, הקוגניטיביות, הרגשיות וההתנהגותיות של האדם. מדובר באבחון מעמיק שמשלב מגוון כלים: ראיונות קליניים, מבחנים פסיכולוגיים, שאלונים ותצפיות. כל אלו נועדו לספק תמונה שלמה ואמינה על תפקודו של הנבדק בתחומים שונים.

האבחון אינו מסתפק בזיהוי קשיים בלבד. הוא מזהה גם נקודות חוזק, מעניק הבנה עמוקה של עולמו הפנימי של הנבדק ומספק המלצות מעשיות ומדויקות להמשך טיפול או תמיכה.

ביצוע אבחון פסיכודיאגנוסטי?

האבחון חשוב במיוחד כיוון שהוא מאפשר להורים, למורים, למטפלים ולאנשי מקצוע להבין את מקורות הקשיים של הילד או המבוגר. במקום לנחש או להסתמך על התרשמות כללית, האבחון מספק נתונים מדויקים ומבוססים.

בזכות אבחון מקצועי ניתן:

  • לזהות לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז.

  • לאבחן קשיים רגשיים כמו חרדה, דיכאון או בעיות ויסות רגשי.

  • להתאים תכניות טיפול ולמידה אישיות.

  • לבנות תכנית שיקום רגשית או חינוכית אפקטיבית.

ההבנה המדויקת שמספק האבחון הפסיכודיאגנוסטי תורמת ליצירת סביבה תומכת ומקדמת המותאמת לצרכים האמיתיים של האדם.

אבחון פסיכודיאגנוסטי ככלי לחיזוק רגשי וחברתי

מעבר להיבט הלימודי, אבחון פסיכודיאגנוסטי מסייע לזהות גם קשיים רגשיים וחברתיים המשפיעים על איכות החיים של האדם. לעיתים התנהגויות כמו הסתגרות, התפרצויות כעס או חוסר ביטחון נובעות מקשיים שאינם נראים לעין – ודווקא האבחון מאפשר להבינם לעומק. תובנות אלה חיוניות לבניית תכנית תמיכה הכוללת לא רק טיפול, אלא גם חיזוק הדימוי העצמי, פיתוח מיומנויות חברתיות ויצירת תחושת מסוגלות מחודשת. כך הופך האבחון לפתח אמיתי לצמיחה אישית וחברתית.

איך מתבצע אבחון פסיכודיאגנוסטי?

תהליך האבחון מורכב ממספר שלבים מקצועיים, שבכל אחד מהם נאסף מידע קריטי על הנבדק:

ראיון קליני

בתחילת התהליך, נערך ראיון מקיף עם ההורים והנבדק (או עם הנבדק בלבד, אם מדובר במבוגר). במהלך הראיון נבדקות התנהגויות יומיומיות, היסטוריית התפתחות, יחסים בין-אישיים והתמודדות עם אתגרים.

מבחנים פסיכולוגיים

בהמשך, מתבצעים מבחנים ייעודיים למדידת יכולות קוגניטיביות (כגון זיכרון, קשב, תפיסה חזותית ושפתית), לצד מבחנים אישיותיים שמסייעים להבין את עולמו הרגשי והחברתי של הנבדק.

שאלונים ותצפיות

לעיתים נעשה שימוש בשאלונים שממולאים על ידי ההורים, המורים או הנבדק עצמו. בנוסף, מתקיימות תצפיות ישירות שמספקות תובנות חשובות על התנהגות טבעית.

ניתוח והמלצות

לאחר איסוף המידע, מתקיים ניתוח מעמיק שמוביל לגיבוש דו"ח מקצועי הכולל את ממצאי האבחון, פרופיל אישי מלא והמלצות קונקרטיות להמשך הדרך.

באילו מקרים מומלץ לבצע אבחון פסיכודיאגנוסטי?

אבחון פסיכודיאגנוסטי יכול להיות חיוני במגוון רחב של מצבים, כגון:

  • קשיים בלימודים או ירידה בהישגים.

  • בעיות רגשיות כמו חרדה, דיכאון, בעיות ביטחון עצמי.

  • קושי ביצירת קשרים חברתיים.

  • התנהגות תוקפנית או התנהגות לא תואמת גיל.

  • אבחון לקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז.

  • צורך בבניית תכנית טיפולית מותאמת למסגרת חינוכית או טיפולית.

במקרים אלו, אבחון פסיכודיאגנוסטי מקצועי עשוי לשנות את כל מסלול ההתמודדות ולאפשר בנייה מחודשת של חוויות הצלחה והתחזקות.

מה מייחד אבחון פסיכודיאגנוסטי במרכז גלאי?

במרכז גלאי – מרכז אבחון, התהליך כולו מתבצע בגישה אישית, מקצועית ואמפתית. עם ניסיון עשיר של למעלה מ-23 שנים בתחומי החינוך והבריאות, המרכז שם דגש על יחס אישי והבנה מעמיקה של כל נבדק.

אנו משתמשים בכלים האבחוניים המתקדמים ביותר ונותנים מענה לכל הגילאים – מילדים צעירים ועד מבוגרים.
צוות המרכז כולל פסיכולוגים קליניים, יועצים חינוכיים ומומחים לפסיכודיאגנוסטיקה, וכל אחד מהם פועל מתוך שליחות אמיתית לקידום רווחתו של האדם.

אבחון פסיכודיאגנוסטי  המפתח להצלחה

לסיכום, אבחון פסיכודיאגנוסטי הוא הרבה יותר מתהליך בירוקרטי – הוא מהווה כלי חיוני להתפתחות אישית, לימודית וחברתית. כאשר מבצעים אותו בצורה מקצועית ורגישה, ניתן לפתוח בפני הנבדק דלתות חדשות להצלחה, להתמודדות טובה יותר עם קשיים, ולחיים מלאים יותר בסיפוק והגשמה.

במרכז גלאי – מרכז אבחון – אנו מציעים שירותי אבחון פסיכודיאגנוסטי ברמה הגבוהה ביותר, יחד עם אבחון לקויות למידה, אבחון ADHD, וליווי מותאם אישי לקידום כישורי למידה.
נשמח ללוות גם אתכם בתהליך חשוב זה – פנו אלינו עוד היום!

צרו קשר

המחופשים ביותר

אבחון קשיי תקשורת והרצף האוטיסטי על ידי פסיכולוגים וניורולוגים התפתחותיים.

אבחון או מבחן דידקטי הוא תהליך באבחנה של לקויות למידה. האבחון מתבצע על ידי איש מקצוע מתחום תורת ההוראה, ובו נבדקות יכולות קוגניטיביות כגון חשיבה ועיבוד מידע, כישורי קריאה, הבנת הנקרא וכתיבה, זיכרון והתארגנות. מטרת האבחון היא לסייע באיתור סיבות לכשלים לימודיים במטרה לבנות או לשפר תוכנית לימודים מותאמת על מנת לאפשר ללומד למצות את יכולותיו הלימודיות.

בדיקת TOVA היא בדיקה ממוחשבת מסוג CPT) Continuous Performance Test) או בעברית – מבחן התפקוד המתמשך. דוגמאות נוספות למבחנים מסוג זה הם בדיקת ה-BRC, מוקסו וכדומה. הייחודיות של הבדיקה היא שהיא לא דורשת ידע מוקדם של שפה או חשבון לשם ביצועה, כמו בדיקות ממוחשבות אחרות.​

אבחון מוקסו : מבחן מוקסו : MOXO TEST : MOXO הינו כלי עזר מדעי שפותח בארץ לאבחון והערכה טיפולית של הפרעות קשב וריכוז. זהו מבחן ממוחשב חדשני

אבחון פסיכודידקטי בוחן את תפקודו הלימודי של התלמיד, ובעצם- תפקודו של אדם בכל גיל ובכל תחומי החיים, מושפע לא רק מיכולותיו השכליות. פעמים רבות אנו מסתכלים על מכלול הגורמים המעורבים בחייו.
שני ילדים בעלי יכולות קוגניטיביות דומות יתפקדו בבית הספר באורח שונה לגמרי אם, למשל, האחד מגיע מסביבה מאוד מטפחת המעודדת אותו לקרוא וללמוד, והשני מגיע מסביבה דלה יותר.

מרכז למידה

אבחון הממפה את הנקודות החזקות מול הקשיים . פיתוח תוכניות לימוד אישיות ויישומה, הקניית אסטרטגיות למידה בהנה והבעה , פיתוח זיכרון ויכולות ארגון של הנלמד העצמה רגשית ושיפור דימוי עצמי בכל שיעור .

Cookie settings
אנחנו מכבדים את פרטיותך
אנחנו משתמשים בעוגיות כדי לשפר את חוויית הגלישה, להציג פרסומות או תוכן מותאמים ולנתח את התנועה באתר. בלחיצה על "אשר הכול" אתה מסכים לשימוש בעוגיות. מדיניות הפרטיות