אבחון או מבחן דידקטי הוא תהליך באבחנה של לקויות למידה. האבחון מתבצע על ידי איש מקצוע מתחום תורת ההוראה, ובו נבדקות יכולות קוגניטיביות כגון חשיבה ועיבוד מידע, כישורי קריאה, הבנת הנקרא וכתיבה, זיכרון והתארגנות. מטרת האבחון היא לסייע באיתור סיבות לכשלים לימודיים במטרה לבנות או לשפר תוכנית לימודים מותאמת על מנת לאפשר ללומד למצות את יכולותיו הלימודיות.
השימוש באבחון דידקטי נעשה כחלק מהערכת התפקוד באבחון ליקויי למידה. האבחון עוסק במיפוי קשייו וכשריו של הנבדק בתחומי הלמידה השונים. המיפוי נעשה תוך אפיון של מיומנויות למידה בסיסיות, ובכללן: קריאה וכתיבה, הבעה בכתב ובעל פה וחשבון. האבחון מתאר גם את הצד ההתנהגותי, מזהה את אסטרטגיות הלמידה הקיימות ובודק את היעילות שלהן
על פי רוב, תהליך האבחון נערך כדי לאמת או לשלול חשד כלשהו ללקות למידה. מטרתו של האבחון היא לגלות קשיים ולהתוות את הבסיס להמשך הטיפול בקשיים שנתגלו, תוך מציאת דרכים לעקיפת הקשיים הללו. בהתאם לכך, האבחון הדידקטי משמש בסיס לבנייה ושיפור של תוכנית חינוכית לתלמיד במסגרת בית הספר ומסייע רבות להתאמת התוכנית הטיפולית. מטרה נוספת של האבחון היא לספק לנבדק התאמות במבחנים, על מנת שיוכל למצות את יכולתו הלימודית על הצד הטוב ביותר בהתאם לקשיים הלימודיים שלו.
האבחון הדידקטי בודק את התפקוד האקדמי של הנבדק במיומנויות היסוד:
קריאה – שטף, דיוק וקצב הקריאה, שליטה ביסודות הקריאה, פענוח מילים בתוך הקשר וללא הקשר, קריאת מילות תפל, הפקת משמעות מהכתוב וכו'
כתיבה – קצב, כתב היד, ארגון, עיצוב, כתיב, ויכולת ההבעה.
חשיבה מתמטית – תפקודי חישוב אוטומטיים, שליטה באלגוריתם חשבוני, הבנה מתמטית, הבנה גאומטרית וכו'.
כמו כן, הוא בודק את התפקודים הקוגניטיביים העומדים בבסיס הלמידה:
תפיסה חזותית, מרחבית ושמיעתית.
תפקודים ויזו-מוטוריים וגרפו-מוטוריים.
תפקודי הזיכרון על היבטיהם השונים: זיכרון מידי, זיכרון עבודה, זיכרון לטווח קצר, זיכרון לטווח ארוך וזיכרון רצף.
תפקודי השפה הדבורה והכתובה: אוצר מילים, ניסוח וארגון של המבע המילולי, מהירות שיום ושטף שפתי, תחביר, עיבוד פונולוגי ועוד.
סגנון העבודה: קצב, תכנון, התארגנות, אסטרטגיית למידה ומנגנוני פיצוי ובקרה.
בנוסף לכל האמור לעיל אבחון דידקטי לילדים ומבוגרים יכול לסייע בגילוי בעיות רגשיות אצל הנבדק.
אבחון דידקטי על פי משרד החינוך, בית הספר צריך להפנות את התלמיד לאבחון דידקטי כאשר יש יסוד להניח, על סמך התערבות חינוכית והיכרות עם התלמיד, שהכשלים בלמידה הם על רקע של ליקויי למידה ראשוניים (ללא עדויות לקשיים נוספים), או שקיים פער לא מוסבר בין היכולת השכלית המשוערת לתפקודו של התלמיד. לרוב חשד זה יתעודד בעקבות קשיים לימודיים והישגים נמוכים מהמצופה.
מהלך האבחון
האבחון מתבצע מול מאבחן דידקטי המוסמך לכך על ידי משרד החינוך. האבחון אורך 4–6 שעות, במספר מפגשים, כתלות בצורכי הנבדק. האבחון תקף לתקופה של חמש שנים בלבד.
כלי אבחון
כלי האבחון נועדו לספק למאבחן את המידע הנדרש לכתיבת האבחון ומתן אבחנה על פי הנדרש בחוק על ידי מדידה והערכה. כדי להחליט אם כלי מסוים מתאים לצורכי אבחון נבדק תחום ההערכה שלו לאור המדדים לבדיקות אבחון של תורת המבחנים. כמו כן, כדי לדעת אם הערכים שנמדדו תקינים או לא ביחס להתפלגות נורמלית באוכלוסייה, הם מושווים לנורמה. משום שכל כלי מספק מידע מסוג מסוים בלבד, אבחנה אינה נקבעת על סמך ממצאים של כלי בודד.
קריאה – אבחון הקריאה בודק את השטף, הדיוק והקצב של הקריאה, את היכולת לפענח מילים בתוך ההקשר או ללא הקשר, את יכולת ההבנה של הטקסט, ואת הפקת המשמעות מהכתוב. אחד מהאלמנטים המרכזיים הוא היכולת להבין את המילים בתוך הקונטקסט, ולא להיתקע בשלב קריאת המילים בלבד.
כתיבה – תהליך האבחון בודק את קצב הכתיבה, את איכות כתב היד, את ארגון המסמך, את עיצוב המילים והמשפטים, ואת יכולת ההבעה באמצעות הכתיבה. במיוחד נבדקת היכולת של הנבדק להפיק מחשבות ברורות ולהעביר אותן בכתב באופן מסודר.
חשיבה מתמטית – האבחון בודק את התפקודים המתמטיים של הנבדק, כולל חישובים אוטומטיים, שליטה באלגוריתמים חישוביים, והבנה גיאומטרית. זוהי אחת מההיבטים החשובים במבחן האבחון, מכיוון שהיא מאפשרת להעריך את יכולת ההתמודדות עם משימות חישוביות ופתרון בעיות מתמטיות.
תפקודים קוגניטיביים – אחד מהחלקים המרכזיים של האבחון הוא בדיקת היכולות הקוגניטיביות שעומדות בבסיס הלמידה. לדוגמה, היכולת של הנבדק להתמודד עם מטלות חזותיות, שמיעתיות ומרחביות, אשר קשורות באופן ישיר ליכולת להתמודד עם מצבים לימודיים שונים.
תפקודים ויזואלים וגרפו-מוטוריים – נבדקת היכולת של הנבדק להשתמש בידיו או בגופו בצורה הממוקדת, המכוונת והיעילה. תפקודים גרפו-מוטוריים הם חיוניים למי שמתמודד עם משימות לימודיות הדורשות תיאום בין היד לעין, כמו כתיבה, ציור ועוד.
תפקודי זיכרון – אחד מההיבטים הקריטיים של האבחון הוא בדיקת היכולת של הנבדק להתמודד עם זיכרון במובנים שונים. זיכרון מידי, זיכרון עבודה, זיכרון לטווח קצר וזיכרון לטווח ארוך, וכן היכולת לזכור רצפים של מידע, הם כולם חלק מהאבחון שיכולים לשפוך אור על כישוריו של הנבדק.
תפקודי השפה – אבחון זה בודק את אוצר המילים של הנבדק, את יכולת הניסוח שלו, את ארגון המבע המילולי ואת היכולת שלו להוציא את המילים בזריזות ובשטף. זאת כדי להבין את כישוריו בשפה המדוברת והכתובה ולזהות אם יש קושי מסוים בתחום זה.
אסטרטגיות למידה – נבחן גם סגנון העבודה של הנבדק – קצב העבודה, היכולת להפעיל אסטרטגיות למידה שונות, הארגון של החומר וההתמודדות עם מטלות מורכבות.
אבחון דידקטי מוקדם יכול לשמש ככלי חשוב מאוד להבטיח שהתלמיד או הילד יקבל את הטיפול המתאים על מנת להתמודד עם הקשיים הלימודיים או הרגשיים שהם חווים. אבחון מדויק וממוקד מאפשר להורים, למורים ולמטפלים להבין את הצרכים המדויקים של הילד ולהתאים את שיטות הלמידה והתמיכה באופן אופטימלי.
המאבחנים בודקים את כל האספקטים של תפקוד הילד, ובכך מסייעים לא רק בהבנת התחום האקדמי, אלא גם ביכולת להבחין אם ישנם קשיים רגשיים או נוירולוגיים אשר עשויים להפריע להתקדמות הילד.
מהו אבחון דידקטי?
אבחון דידקטי הוא תהליך מקצועי שמיועד להעריך את יכולות הלמידה של הילד או המבוגר. האבחון מתמקד בהבנת היכולות בתחום הקריאה, הכתיבה, החשיבה המתמטית, הזיכרון, השפה ועוד.
מהם היתרונות של אבחון דידקטי?
אבחון דידקטי מאפשר לזהות קשיים למידתיים של הילד, לזהות בעיות רגשיות או קוגניטיביות, ולהתאים לו את הטיפול, הגישה הלימודית והאסטרטגיות המתאימות ביותר להתמודדות עם הקשיים.
האם כל ילד זקוק לאבחון דידקטי?
לא כל ילד זקוק לאבחון דידקטי, אך אם יש חשש לקשיים בלמידה, יש פערים בהישגים הלימודיים או אם יש בעיות שגורמות לילד להרגיש לחץ או תסכול, מומלץ לבצע אבחון דידקטי.
כיצד מתבצע אבחון דידקטי?
האבחון כולל סדרת מבחנים שמעריכים את היכולות הקריאה, כתיבה, חשיבה מתמטית, תפקודי זיכרון, תפקוד קוגניטיבי, תפקודי שפה ועוד. תהליך האבחון נעשה על ידי אנשי מקצוע מיומנים.
האם אבחון דידקטי יכול לפתור בעיות למידה?
אבחון דידקטי לא פותר את הבעיה באופן ישיר, אך הוא מאפשר זיהוי מוקדם של קשיים ובחירת טיפול נכון. האבחון מאפשר לתכנן את הדרך הטובה ביותר לטפל ולהתמודד עם הבעיה בצורה מדויקת וממוקדת.
אבחון דידקטי הוא צעד חיוני לאבחון ולהבנה של הקשיים הלימודיים של הילד או המבוגר. תהליך האבחון מספק תמונה מדויקת של היכולות הלימודיות, הקוגניטיביות והרגשיות ומסייע להציע פתרונות מותאמים אישית שיביאו להצלחה אקדמית ורווחה רגשית. מרכז גלאי מתמחה במתן אבחון דידקטי מקצועי, ויודע כיצד להתאים את שיטות הלמידה והטיפול לכל נבדק על פי הצרכים האישיים שלו. פנו אלינו להדרכה וייעוץ מקצועי ונתחיל יחד את הדרך להצלחה.
לאחר סיום האבחון הדידקטי והסקת המסקנות של המאבחן, ממצאיו מוגשים לנבדק (ובמקרה שהנבדק הוא ילד, להוריו של הנבדק). המסקנות כוללות את נקודות החוזק והקשיים של הנבדק. בנוסף נכללות דרכי התמודדות עם הקשיים שהועלו והמלצות המאבחן להתמודדות עם קשיים אלו. גם המלצות להמשך טיפול יכללו במסקנות. בעקבות האבחון מתכנסת ועדה בית-ספרית הכוללת את הצוות החינוכי המלמד, את התלמיד ונציגים מהנהלת בית הספר. הוועדה מאשרת את יישום המלצות המאבחן לאבחון פסיכודיאגנוסטי , והצוות החינוכי מחויב לפעול בהתאם להתאמות להן זכאי התלמיד . צרו קשר למידע נוסף
אבחון קשיי תקשורת והרצף האוטיסטי על ידי פסיכולוגים וניורולוגים התפתחותיים.
אבחון או מבחן דידקטי הוא תהליך באבחנה של לקויות למידה. האבחון מתבצע על ידי איש מקצוע מתחום תורת ההוראה, ובו נבדקות יכולות קוגניטיביות כגון חשיבה ועיבוד מידע, כישורי קריאה, הבנת הנקרא וכתיבה, זיכרון והתארגנות. מטרת האבחון היא לסייע באיתור סיבות לכשלים לימודיים במטרה לבנות או לשפר תוכנית לימודים מותאמת על מנת לאפשר ללומד למצות את יכולותיו הלימודיות.
בדיקת TOVA היא בדיקה ממוחשבת מסוג CPT) Continuous Performance Test) או בעברית – מבחן התפקוד המתמשך. דוגמאות נוספות למבחנים מסוג זה הם בדיקת ה-BRC, מוקסו וכדומה. הייחודיות של הבדיקה היא שהיא לא דורשת ידע מוקדם של שפה או חשבון לשם ביצועה, כמו בדיקות ממוחשבות אחרות.
אבחון מוקסו : מבחן מוקסו : MOXO TEST : MOXO הינו כלי עזר מדעי שפותח בארץ לאבחון והערכה טיפולית של הפרעות קשב וריכוז. זהו מבחן ממוחשב חדשני
אבחון פסיכודידקטי בוחן את תפקודו הלימודי של התלמיד, ובעצם- תפקודו של אדם בכל גיל ובכל תחומי החיים, מושפע לא רק מיכולותיו השכליות. פעמים רבות אנו מסתכלים על מכלול הגורמים המעורבים בחייו.
שני ילדים בעלי יכולות קוגניטיביות דומות יתפקדו בבית הספר באורח שונה לגמרי אם, למשל, האחד מגיע מסביבה מאוד מטפחת המעודדת אותו לקרוא וללמוד, והשני מגיע מסביבה דלה יותר.
אנחנו משתמשים בעוגיות כדי לאפשר תפקוד בסיסי ולבצע פונקציות מסוימות. כאן ניתן לנהל כל קטגוריה.