אבחון בעיות קשב וריכוז – איך מאבחנים את התופעה?

הפרעת קשב וריכוז היא בעיה נירולוגית הנותנת סימנים כבר בגיל צעיר. לעתים רבות דעתו של הילד מוסחת בקלות מהמטלות שאותן הוא צריך לבצע, הוא מתקשה להתמודד עם מטלות לימודיות ,מתקשה לשבת בריכוז בשעת המפגש בגן ומגלה סימנים בולטים של חוסר סבלנות.

לעתים מתלוות בעיה גם בעיות רגשיות והיפראקטיביות. ילדים הסובלים מהיפראקטיביות יקומו, ישבו, יקומו שוב, ירוצו, יקפצו בכיסא, ויסבלו מפציעות וחבלות רבות יותר יחסית לילדים אחרים בני גילו.

אבחון בעיות קשב וריכוז – איך מאבחנים את התופעה?

השלב הראשון של אבחן הבעיות הוא מילוי שאלונים. ההורים, המורים ולעתים גם הילד עצמו, אם הוא מספיק גדול, ממלאים שאלונים ומוסרים מידע ונתונים על אודות הילד. לאחר מילוי השאלונים מתקיימת פגישה בין ההורים, המורה או הגננת ועם פסיכולוג חינוכי או מאבחן דידקטי מוסמך.

קריאה בשאלונים יכולה ללמד על קשיים שמהם סובל הילד כמו קשיים בהסתגלות למסגרת, קשיים ומתחים בסביבה המשפחתית ועוד. חשוב להבחין בין בעיות נירולוגיות הגורמות לבעיות קשב וריכוז לבין לחצים, פחדים והתמודדויות כמו משבר במשפחה, בעיות כלכליות בבית או גירושין ועוד, בעיות הגורמות לעתים קרובות לקשיים במסגרת הלימודית.

כאשר השאלונים אינם מלמדים באופן חד משמעי על בעיות נירולוגיות, השלב הבא יהיה מבחן TOVA. (או מבחנים ממוחשבים אחרים כדוגמת MOXO  או BRC). מבחן זה בודק בצורה מדויקת יותר פרמטרים כמו קשב, אימפולסיביות, יכולת ריכוז, התמדה בביצוע מטלות, סדר וארגון ועוד

בשונה מאבחון של לקויות למידה, השלב האחרון של אבחון קשב וריכוז אינו מסתיים בהמלצות בלבד. כאשר כל הנתונים מצביעים על בעיות קשב וריכוז יעביר המאבחן את תוצאות האבחון לנירולוג או פסיכולוג והם ימליצו על דרך הטיפול המתאימה ביותר.

הגיל המומלץ לאבחון הוא בכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי. נכון, יש ילדים שכבר בגיל הגן סובלים מבעיות הנראות כבעיות קשב וריכוז, אך ייתכן והבעיות נובעות מסיבות אחרות כמו ילד הסובל מפער התפתחותי או ילד שהיה חולני בילדותו ועוד.

בגיל בית הספר אפשר להבחין בקשיים של קשב וריכוז בצורה ברורה יותר. הילד אינו מסוגל להתמקד במשימה אחת לאורך זמן, הוא מתקשה לשבת מרוכז בביצוע משימות, הוא מפריע במהלך השיעורים וככל שהאתגרים במשימות הלימודות גדלים, כך גדלים גם הקשיים.

עד לפני חמש עשרה שנים , בעיות קשב וריכוז לא היו מאובחנות והילדים שסבלו מבעיות אלו תויגו כילדים בעייתיים ובעלי קשיי למידה. כיום כאשר יש דרכים להתמודד עם הבעיות, להקל על הילדים ולהביא אותם למיצוי הפוטנציאל הלימודי שלהם, לכן חשוב לאבחן בהקדם את הילדים.

ב”מרכז גלאי” עובדים צוות מאבחנים מיומנים ומקצועיים. צריכים לבצע אבחון בעיות קשב וריכוזצרו קשר, אנחנו מחכים לכם!

צרו קשר

המחופשים ביותר

מבחן BRC הוא מבחן נוירולוגי ממוחשב שתפקידו לסייע לאנשי המקצוע להבין את הקשיים עימם מתמודד המטופל, לעזור להגיע לאבחנה מדויקת ולהתאים תכנית טיפול באופן אישי לכל מטופל.

אבחון או מבחן דידקטי הוא תהליך באבחנה של לקויות למידה. האבחון מתבצע על ידי איש מקצוע מתחום תורת ההוראה, ובו נבדקות יכולות קוגניטיביות כגון חשיבה ועיבוד מידע, כישורי קריאה, הבנת הנקרא וכתיבה, זיכרון והתארגנות. מטרת האבחון היא לסייע באיתור סיבות לכשלים לימודיים במטרה לבנות או לשפר תוכנית לימודים מותאמת על מנת לאפשר ללומד למצות את יכולותיו הלימודיות.

בדיקת TOVA היא בדיקה ממוחשבת מסוג CPT) Continuous Performance Test) או בעברית – מבחן התפקוד המתמשך. דוגמאות נוספות למבחנים מסוג זה הם בדיקת ה-BRC, מוקסו וכדומה. הייחודיות של הבדיקה היא שהיא לא דורשת ידע מוקדם של שפה או חשבון לשם ביצועה, כמו בדיקות ממוחשבות אחרות.​

אבחון מוקסו : מבחן מוקסו : MOXO TEST : MOXO הינו כלי עזר מדעי שפותח בארץ לאבחון והערכה טיפולית של הפרעות קשב וריכוז. זהו מבחן ממוחשב חדשני

אבחון פסיכודידקטי בוחן את תפקודו הלימודי של התלמיד, ובעצם- תפקודו של אדם בכל גיל ובכל תחומי החיים, מושפע לא רק מיכולותיו השכליות. פעמים רבות אנו מסתכלים על מכלול הגורמים המעורבים בחייו.
שני ילדים בעלי יכולות קוגניטיביות דומות יתפקדו בבית הספר באורח שונה לגמרי אם, למשל, האחד מגיע מסביבה מאוד מטפחת המעודדת אותו לקרוא וללמוד, והשני מגיע מסביבה דלה יותר.

מרכז למידה

אבחון הממפה את הנקודות החזקות מול הקשיים . פיתוח תוכניות לימוד אישיות ויישומה, הקניית אסטרטגיות למידה בהנה והבעה , פיתוח זיכרון ויכולות ארגון של הנלמד העצמה רגשית ושיפור דימוי עצמי בכל שיעור .

כל הזכויות שמורות clickin360

בדוק זכאותך