אבחון קשב וריכוז – איך מאבחנים ומי רשאי לאבחן

יותר ויותר ילדים מאובחנים בשנים האחרונות כסובלים מהפרעת קשב וריכוז, וזה לא רק בישראל. גם הוועדה לזכויות הילד של האו”ם כבר התריעה בעבר כנגד אבחנות פסיכיאטריות רבות שחלקן, לטענתה, אפילו שגויות.

מנגד, התומכים באבחון קשב וריכוז לילדים מביאים הוכחות רבות על התועלות של האבחון המוקדם, על מתן הקלות לילדים המתמודדים עם הבעיות ועל ההתוויות וההנחיות לדרכי הטיפול ילדים בעקבות האבחון.

בעבר נהגו לומר כי הילד עצלן, שובב, ילדותי, לא רציני ובכלל.. הוא לא אוהב ללמוד. היום מבינים כי אין כמעט ילד שאינו מעוניין להצליח בלימודים ולמלא את כל המשימות המוטלות עליו, ואם הוא אינו עושה כך, כנראה שיש לו בעיה שחשוב לאבחן אותה, וכמה שיותר מוקדם, יותר טוב. באמצעות כלים מדעיים שונים אפשר לאבחן את הבעיות ולדעת האם הן בעיות נוירולוגיות, סביבתיות או התפתחויות ולהעניק לילד את העזרה והסיוע שלהם הוא זקוק

אבחון קשב וריכוז – איך ומי בעצם ראשי לאבחן?

האבחנה של בעיות של קשב וריכוז הוא אבחנה קלינית, וחשוב לבדל אותה מאבחנות אחרות כמו ליקויי למידה, הפרעות פיזיולוגיות כמו הפרעה בשמיעה או בראייה, חריגות שכליות ועוד. רק אבחון מקצועי שיאתר בעיות קשב וריכוז יהיה הבסיס למתן טיפול מתאים.

חוזר של משרד הבריאות קובע מיהו בעל המקצוע הרשאי לאבחן בעיות קשב וריכוז. בהתאם לחוזר רק איש מקצועי מומחה בתחומו שרכש ניסיון באבחון וטיפול בבעיות קשב יוכל לבצע את האבחון.

החוזר מתיר לבעלי המקצועות הבאים לבצע את האבחון, לרופא ילדים מומחה בהתפתחות הילד ובנוירולוגיה של הילדים, לפסיכיאטר מומחה בפסיכיאטריה של ילדים ונוער, לרופא ילדים שעבר התמחות בתחום הפרעות קשב וריכוז או לרופא מומחה בנוירולוגיה או בפסיכיאטריה של מבוגרים.

גם פסיכולוג אשר התמחה בטיפול בילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז יכולים לבצע אבחון, אך בתנאי שהוא הפנה את המאובחן לבדיקה מקדימה לבירור תחלואות נלוות.

באותו חוזר נקבעו גם הדרכים לאבחון בעיות קשב וריכוז. האבחון חייב לכלול הערכה קלינית אשר כוללת את ההיסטוריה המפורטת של המשפחה של הילד, הערכה של אפשרויות תפקוד אחרות ובדיקה קלינית מפורטת. נוסף לתנאים אלו על האבחון לכלול גם שאלוני אבחון שימולאו על ידי ההורים, המורים או הגננת ובמקרים מסוימים גם על ידי הילד המאובחן.

במידת הצורך ימליץ המאבחן להמשיך את האבחון בכלים נוספים כמו מבחנים פסיכולוגיים, הערכת כישורי למידה, הערכה פסיכיאטרית ועוד.

בסיום תהליך האבחון יערוך המאבחן שיחת סיכום עם ההורים, ימסור את תוצאות האבחון וימליץ על אפשרויות הטיפול השונות.

צרו קשר

המחופשים ביותר

מבחן BRC הוא מבחן נוירולוגי ממוחשב שתפקידו לסייע לאנשי המקצוע להבין את הקשיים עימם מתמודד המטופל, לעזור להגיע לאבחנה מדויקת ולהתאים תכנית טיפול באופן אישי לכל מטופל.

אבחון או מבחן דידקטי הוא תהליך באבחנה של לקויות למידה. האבחון מתבצע על ידי איש מקצוע מתחום תורת ההוראה, ובו נבדקות יכולות קוגניטיביות כגון חשיבה ועיבוד מידע, כישורי קריאה, הבנת הנקרא וכתיבה, זיכרון והתארגנות. מטרת האבחון היא לסייע באיתור סיבות לכשלים לימודיים במטרה לבנות או לשפר תוכנית לימודים מותאמת על מנת לאפשר ללומד למצות את יכולותיו הלימודיות.

בדיקת TOVA היא בדיקה ממוחשבת מסוג CPT) Continuous Performance Test) או בעברית – מבחן התפקוד המתמשך. דוגמאות נוספות למבחנים מסוג זה הם בדיקת ה-BRC, מוקסו וכדומה. הייחודיות של הבדיקה היא שהיא לא דורשת ידע מוקדם של שפה או חשבון לשם ביצועה, כמו בדיקות ממוחשבות אחרות.​

אבחון מוקסו : מבחן מוקסו : MOXO TEST : MOXO הינו כלי עזר מדעי שפותח בארץ לאבחון והערכה טיפולית של הפרעות קשב וריכוז. זהו מבחן ממוחשב חדשני

אבחון פסיכודידקטי בוחן את תפקודו הלימודי של התלמיד, ובעצם- תפקודו של אדם בכל גיל ובכל תחומי החיים, מושפע לא רק מיכולותיו השכליות. פעמים רבות אנו מסתכלים על מכלול הגורמים המעורבים בחייו.
שני ילדים בעלי יכולות קוגניטיביות דומות יתפקדו בבית הספר באורח שונה לגמרי אם, למשל, האחד מגיע מסביבה מאוד מטפחת המעודדת אותו לקרוא וללמוד, והשני מגיע מסביבה דלה יותר.

מרכז למידה

אבחון הממפה את הנקודות החזקות מול הקשיים . פיתוח תוכניות לימוד אישיות ויישומה, הקניית אסטרטגיות למידה בהנה והבעה , פיתוח זיכרון ויכולות ארגון של הנלמד העצמה רגשית ושיפור דימוי עצמי בכל שיעור .

כל הזכויות שמורות clickin360

בדוק זכאותך