לקויות למידה–על הבעיה ועל הפתרון

לקויות למידה הן הפרעות נוירו התפתחותיות הפוגעות במספר תפקודים בסיסיים כמו זיכרון, קריאה, כתיבה, חישוב ועוד. מאחר ולקות הלמידה נובעת מבעיות נוירו התפתחותיות, היא עלולה ללוות את האדם במשך כל שנות חייו ולפגוע בתפקוד התקין גם בתקופת הבגרות. כאשר האדם סובל מיותר מלקות למידה אחת, נוצר מצב הנקרא בשפה המקצועית תחלואה כפולה.

בשנים האחרונות שעור התלמידים המאובחנים כלקויי למידה נמצא בעלייה, והנתונים מלמדים כי כעשרה עד עשרים אחוז מכלל התלמידים סובלים מתופעה זו. חשוב לדעת שככל שהאבחון והטיפול בבעיה יהיה מוקדם יותר, כך אפשר יהיה לטפל בבעיה טוב יותר

לקויות למידה–על הבעיה ועל הפתרון

לקויות למידה הן לקויות המשפיעות רק על תפקודי למידה ועל מיומנויות אקדמאיות. באופן תיאורטי האדם הלוקה בלקויות אלו יכול לתפקד היטב בכל פעילות שאינה קשורה ללימודים.

בלקויות למידה הוגדרו שלוש דרגות של חומרה:

לקויות למידה בעוצמה חלשה הן לקויות בעוצמה מתונה המאפשרות לאדם לתפקד היטב בעזרת תמיכה.

לקויות בעוצמה בינונית – הן לקויות שהטופל לא יצליח להשתלט עליהם ולתפקד היטב ללא התערבות מקצועית אינטנסיבית והוראה מתקנת.

לקויות למידה בעוצמה חמורה אלו לקויות שכדי להתמודד אתן נדרש המטופל להוראה פרטנית מיוחדת ואינטנסיבית הניתנת לו במשך רוב שנות הלימודים בבית הספר.

ללקויות הלמידה אין קשר לרמת האינטליגנציה של האדם הלוקה בהן. האדם הלוקה באחת מלקויות הלמידה יכול להיות בעל רמת אינטליגנציה גבוהה במיוחד , ממוצעת או נמוכה, בדיוק כמו כל אדם אחר שאינו סובל מאף לקות למידה.

לקויות הלמידה עלולות להשפיע על תחומים שונים ולבוא לידי ביטוי בקשיים בתחום השפה, בקשיים בהתמצאות במרחב ובזמן, בקשיים בזיכרון, בהיעדר אסטרטגיות למידה, בקשיים בארגון הזמן, בקשיים בתפיסה החזותית ובתפיסה השמיעתית.

הטיפול הנפוץ בבעיות של לקויות למידה הוא לימוד באמצעות הוראה מתקנת, הקנייה של מיומנויות יסוד שאותן לא הצליח התלמיד לרכוש בבית הספר. במקרים רבים כאשר מיומנויות הלמידה מוקנות לתלמיד המתקשה בהוראה אינדיבידואליתהוא יצליח להשלים את הפער שבינו לבין שאר התלמידים בכיתה ולהשתלב בלימודים בכיתה.  משך זמן ההוראה המתקנת תלוי בעוצמת הלקוי. כאשר הלקות היא בעוצמה חלשה, יידרש התלמיד לתמיכה בסיסית בפרק זמן קצר שלאחריה הוא יסגור את הפערים ויצליח להתקדם בעצמו עם שאר הלומדים בכיתה, אך כאשר הלקות היא בעוצמה גבוהה, יידרש הלומד להוראה מתקנת בכל שנות הלימוד בבית הספר.

יש סוגים שונים של לקויות למידה כמו דיסלקציה, לקות קריאה, דיסגרפיה, לקות בכתיבה, דיסקלקוליה, לקויות בחשבון ועוד.

סובלים מלקויות למידה? אנחנו יכולים לעזור לכם, במרכז גלאימרכז אבחון וקידום כישורי למידה יאבחנו את הלומדים במדויק ובהתאם לאבחון יעניקו לכל אחד את הטיפול המתאים למימוש היכולות הטמונות בו.

צרו קשר

המחופשים ביותר

מבחן BRC הוא מבחן נוירולוגי ממוחשב שתפקידו לסייע לאנשי המקצוע להבין את הקשיים עימם מתמודד המטופל, לעזור להגיע לאבחנה מדויקת ולהתאים תכנית טיפול באופן אישי לכל מטופל.

אבחון או מבחן דידקטי הוא תהליך באבחנה של לקויות למידה. האבחון מתבצע על ידי איש מקצוע מתחום תורת ההוראה, ובו נבדקות יכולות קוגניטיביות כגון חשיבה ועיבוד מידע, כישורי קריאה, הבנת הנקרא וכתיבה, זיכרון והתארגנות. מטרת האבחון היא לסייע באיתור סיבות לכשלים לימודיים במטרה לבנות או לשפר תוכנית לימודים מותאמת על מנת לאפשר ללומד למצות את יכולותיו הלימודיות.

בדיקת TOVA היא בדיקה ממוחשבת מסוג CPT) Continuous Performance Test) או בעברית – מבחן התפקוד המתמשך. דוגמאות נוספות למבחנים מסוג זה הם בדיקת ה-BRC, מוקסו וכדומה. הייחודיות של הבדיקה היא שהיא לא דורשת ידע מוקדם של שפה או חשבון לשם ביצועה, כמו בדיקות ממוחשבות אחרות.​

אבחון מוקסו : מבחן מוקסו : MOXO TEST : MOXO הינו כלי עזר מדעי שפותח בארץ לאבחון והערכה טיפולית של הפרעות קשב וריכוז. זהו מבחן ממוחשב חדשני

אבחון פסיכודידקטי בוחן את תפקודו הלימודי של התלמיד, ובעצם- תפקודו של אדם בכל גיל ובכל תחומי החיים, מושפע לא רק מיכולותיו השכליות. פעמים רבות אנו מסתכלים על מכלול הגורמים המעורבים בחייו.
שני ילדים בעלי יכולות קוגניטיביות דומות יתפקדו בבית הספר באורח שונה לגמרי אם, למשל, האחד מגיע מסביבה מאוד מטפחת המעודדת אותו לקרוא וללמוד, והשני מגיע מסביבה דלה יותר.

מרכז למידה

אבחון הממפה את הנקודות החזקות מול הקשיים . פיתוח תוכניות לימוד אישיות ויישומה, הקניית אסטרטגיות למידה בהנה והבעה , פיתוח זיכרון ויכולות ארגון של הנלמד העצמה רגשית ושיפור דימוי עצמי בכל שיעור .

כל הזכויות שמורות clickin360

בדוק זכאותך