fbpx

ליקוי למידה – 3 דברים שחשוב לדעת

ליקוי למידה היא הפרעה נוירו התפתחותית המתמקדת בפער שבין יכולת החשיבה לעומת הישגים נמוכים בתחומים שונים כמו כתיבה, קריאה או זכירת אינפורמציהיחסית למצופה מהלומד בהתאם לגילו, לרמת המשכל שלו.

נתוני הסטטיסטיקה מלמדים כי בשני העשורים האחרונים כעשרה עד חמישה עשר אחוז מהתלמידים במדינות המערב סובלים מליקוי למידה. מאחר ולקות הלמידה נובעת מגורמים נוירו פסיכולוגיים, היא מלווה את האדם לאורך כל שנות חייו ופוגעת בתפקוד שלו הן בשנות הילדות והן בשנות הבגרות.

ליקוי למידה –  מה כולל המושג?

לקות למידה זהו מונח כללי הכולל קשיים בתחומים שונים כמו:

דיסלקציה- קושי הפוגע ביכולת הקריאה. אנשים הסובלים מדיסלקציה מתקשים בקריאת המילים. ההנחה היא כי דיסלקציה נובעת מלקות במנגנונים של רכישת הקריאה, עיבוד וזיכרון פונולוגי.

דיספרסיה – לדיספרסיה יש שלושה סוגים, דיספרסיה מוטורית, אוראלית ושפתית. המכנה המשותף לכל סוגי הדיספרסיה הוא לקות בתכנון תנועתי בשל חוסר בשלות של הקורטקס המוטורי שדל המוח הנמצא בקדמת המצח ואחראי על התכנון והביצוע של התנועות. חשוב לציין כי לאנשים הסובלים מלקות זו אין ליקוי בשרירי הגוף.

דיסגרפיה – זוהי לקות המתבטאת בתפקוד גרפו מוטורי ובאה לידי ביטוי בקשיים בכתיבת אותיות או לעתים בכל סוג של כתיבה, באיטיות בכתיבה, בניסוח שגוי של משפטים ועוד.

דיסקלקוליה – זהו קושי לימודי הבא לידי ביטוי בחשיבה מתמטית ובפתרון בעיות חשבוניות.

אבחון ליקויי למידה לא מילולית (NLD)– זהו קושי למידה הבא לידי ביטוי בפער שבין יכולת חשיבה מילולית גבוהה לעומת יכולות נמוכות של חשיבה בלתי מילולית. הקשיים המאפיינים את הלוקים בבעיה זו הם קשיים בארגון, קשיים חברתיים, ופיתוח תבניות של התנהגות נוקשה.

הפרעת קשב וריכוז ( ADD, ADHD) זוהי הפרעה התפתחותית הבאה לידי ביטוי בשינוי נוירולוגי. המאפיינים של הלוקים בהפרעה זו הם: תגובות אימפולסיביות ובעיות ביכולת להתמקד באופן ממושך בפעולה מסוימת או בגירוי מסוים.

ליקוי למידה – 3 דברים שחשוב לדעת

תלמידים הסובלים מלקוי למידה סובלים מבעיות לימודיות וחברתיות. הם חווים לעתים קרובות כישלונות וחוסר הבנה מהסביבה ונתפסים בעיני הסביבה ובעיני עצמם כבעלי כישורים חברתיים ולימודיים נמוכים יחסית לחבריהם ובמקרים רבים הם סובלים מבידוד חברתי.

לא כל פער בלימודים נחשב ללקות למידה וחשוב להבחין בין קשיים בלמידה לבין לקות למידה. קשיים בלימודים עלולים להיגרם ממגוון סיבות שאינן קשורות לבעיה נוירולוגית כמו היעדר מוטיבציה, כשלים דידקטיים, חוסר השקעה בלימוד או כתוצאה מבעיות רגשיות שונות.

אבחון מקצועי יבחין בין לקוי למידה ובין קשיים בלמידה וינחה את ההורים איך להתמודד עם הקשיים ואיך לעזור לילדים. במקרה של חשד ללקות למידה יעבור הילד הערכה מקיפה הכוללת הערכה רפואית, חינוכית והתפתחותית.

ב"מרכז גלאי- מרכז אבחון וקידום כישורי למידה" מאמינים כי אפשר לעזור לכל ילד לממש את יכולותיו ולהצליח. צרו קשר, צוות המרכז ישמח לייעץ ולעזור.

צרו קשר

המחופשים ביותר

אבחון קשיי תקשורת והרצף האוטיסטי על ידי פסיכולוגים וניורולוגים התפתחותיים.

אבחון או מבחן דידקטי הוא תהליך באבחנה של לקויות למידה. האבחון מתבצע על ידי איש מקצוע מתחום תורת ההוראה, ובו נבדקות יכולות קוגניטיביות כגון חשיבה ועיבוד מידע, כישורי קריאה, הבנת הנקרא וכתיבה, זיכרון והתארגנות. מטרת האבחון היא לסייע באיתור סיבות לכשלים לימודיים במטרה לבנות או לשפר תוכנית לימודים מותאמת על מנת לאפשר ללומד למצות את יכולותיו הלימודיות.

בדיקת TOVA היא בדיקה ממוחשבת מסוג CPT) Continuous Performance Test) או בעברית – מבחן התפקוד המתמשך. דוגמאות נוספות למבחנים מסוג זה הם בדיקת ה-BRC, מוקסו וכדומה. הייחודיות של הבדיקה היא שהיא לא דורשת ידע מוקדם של שפה או חשבון לשם ביצועה, כמו בדיקות ממוחשבות אחרות.​

אבחון מוקסו : מבחן מוקסו : MOXO TEST : MOXO הינו כלי עזר מדעי שפותח בארץ לאבחון והערכה טיפולית של הפרעות קשב וריכוז. זהו מבחן ממוחשב חדשני

אבחון פסיכודידקטי בוחן את תפקודו הלימודי של התלמיד, ובעצם- תפקודו של אדם בכל גיל ובכל תחומי החיים, מושפע לא רק מיכולותיו השכליות. פעמים רבות אנו מסתכלים על מכלול הגורמים המעורבים בחייו.
שני ילדים בעלי יכולות קוגניטיביות דומות יתפקדו בבית הספר באורח שונה לגמרי אם, למשל, האחד מגיע מסביבה מאוד מטפחת המעודדת אותו לקרוא וללמוד, והשני מגיע מסביבה דלה יותר.

מרכז למידה

אבחון הממפה את הנקודות החזקות מול הקשיים . פיתוח תוכניות לימוד אישיות ויישומה, הקניית אסטרטגיות למידה בהנה והבעה , פיתוח זיכרון ויכולות ארגון של הנלמד העצמה רגשית ושיפור דימוי עצמי בכל שיעור .

כל הזכויות שמורות clickin360