אבחון להפרעות תקשורת הוא תהליך מקצועי שמטרתו לאתר ולהבין את הגורמים לקשיים בתקשורת של ילדים ומבוגרים. כשמדובר בהפרעות על הרצף האוטיסטי או בעיות תקשורתיות אחרות, חשוב לאבחן את הבעיה בשלב מוקדם כדי להעניק תמיכה מתאימה ולהקל על הילד או המבוגר להתקדם ולהתפתח.
במרכז גלאי – מרכז לאבחון ולקידום כישורי למידה, אנחנו מציעים אבחון מקצועי להפרעות תקשורת, במיוחד עבור ילדים על הרצף האוטיסטי, שמבוסס על שיטות חדשניות ומדודות. האבחון שלנו מתבצע על ידי פסיכולוגים מומחים בתחום ההתפתחות וכולל אבחנה מקצועית שיכולה להוביל לתוכנית טיפול מותאמת אישית.
הפרעות תקשורת הן מצב שבו קיים קושי בהבנת או בהבעה של מסרים מילוליים ו/או לא מילוליים. זהו מצב שעלול להתבטא בקשיים בשפה, בהבנת שפה, בשימוש בשפה לצורכי תקשורת יומיומיים וביכולת להבין את רגשותיהם ורגשות אחרים. כאשר מדובר על הפרעות תקשורת על הרצף האוטיסטי, מדובר בקשת רחבה של אתגרים התפתחותיים שמכסים את תחום התקשורת החברתית, השפתית והרגשית.
הפרעות תקשורת יכולות להתבטא במספר דרכים:
קשיים בהבנת שפה – ילד או מבוגר מתקשים להבין הוראות פשוטות או להבין את המשמעות מאחורי מילים ומשפטים.
קשיים בהבעה מילולית – בעיה בהבעה עצמית בצורה מילולית.
בעיות בתקשורת לא מילולית – קושי בקריאת שפת גוף, הבעות פנים, תנועות גוף או הבנת כוונות ורגשות של אחרים.
חסמים בהבנת מצבים חברתיים – הקושי להבין מצבים חברתיים כמו קריאה של סיטואציות רגשיות או הבעות פנים.
במהלך אבחון הפרעות תקשורת, נבצע מספר בדיקות שנועדו להעריך את יכולת הילד או המבוגר בתקשורת בינאישית, הבנת שפה והבעה מילולית. האבחון יכלול גם ראיון עם ההורים וגורמים נוספים המשפיעים על ההתפתחות התקשורתית של הילד, כדי להציג תמונה מלאה ומדויקת.
תהליך האבחון שלנו מתחיל באיסוף מידע מקיף על הילד והסביבה שלו. המידע שנאסף מסייע לנו להבין את מאפייני ההתנהגות של הילד, לזהות את תחומי הקושי ולספק תמונה מלאה לגבי מצבו התקשורתי. לאחר מכן, תהליך האבחון כולל סדרה של בדיקות מקצועיות ומעמיקות שמעריכות את תחומי התקשורת השונים – שפה, הבנת שפה, שימוש בשפה לא מילולית ועוד.
במרכז גלאי, האבחון מבוצע על ידי פסיכולוגים עם התמחות בתחום האבחונים הקשורים להפרעות תקשורת וללקויות למידה. האבחון כולל גם שיחה עם ההורים במטרה להבין את ההתנהגויות החברתיות והרגשיות של הילד בבית ובסביבה החינוכית. במקרים רבים, אנחנו משתמשים במבחנים סטנדרטיים לבחינת היכולות התקשורתיות כדי להגיע להערכה מדויקת ביותר.
ביצוע אבחון להפרעות תקשורת בגיל צעיר הוא קריטי להצלחת הטיפול בעתיד. ככל שנבצע את האבחון מוקדם יותר, כך יהיו לנו כלים יותר טובים להתמודד עם הקשיים ולספק תמיכה מתאימה. בעזרת אבחון נכון, ניתן לפתח תכניות טיפול אישיות שיכולות לכלול טיפול דיבור ושפה, עבודה עם קלינאית תקשורת, סדנאות לשיפור מיומנויות חברתיות ועוד.
אבחון מוקדם ומדויק יכול גם למנוע התפשטות של קשיים נוספים בשנים המאוחרות. ילד שעובר אבחון להפרעות תקשורת יכול ללמוד כיצד להתמודד עם בעיות בתקשורת בצורה ממוקדת, ובכך להימנע מהתפתחות של בעיות התנהגותיות או קשיים חברתיים נוספים.
במרכז גלאי – מרכז לאבחון ולקידום כישורי למידה, אנחנו מציעים את כל השירותים הנדרשים לאבחון ולהתמודדות עם הפרעות תקשורת בצורה מקצועית וממוקדת. עם ניסיון רב שנים בתחום האבחונים והטיפולים, צוות המומחים שלנו מספק תמיכה והכוונה לכל ילד ומבוגר הסובל מבעיות בתקשורת. מעבר לאבחון המעמיק, אנחנו מציעים גם תכניות טיפול שמותאמות אישית, כולל טיפול רגשי, סדנאות לשיפור כישורים חברתיים ושיפור יכולות שפה ודיבור.
אנו מבינים את החשיבות של אבחון נכון ומדויק להצלחת הטיפול, ולכן אנחנו כאן להעניק לכם את כל הכלים על מנת להתמודד עם האתגרים ולהשיג את השיפור המרבי.
לפרטים נוספים על אבחון להפרעות תקשורת ולתיאום פגישה עם אחד מהמומחים שלנו, צרו קשר עם מרכז גלאי היום!
אבחון קשיי תקשורת והרצף האוטיסטי על ידי פסיכולוגים וניורולוגים התפתחותיים.
אבחון או מבחן דידקטי הוא תהליך באבחנה של לקויות למידה. האבחון מתבצע על ידי איש מקצוע מתחום תורת ההוראה, ובו נבדקות יכולות קוגניטיביות כגון חשיבה ועיבוד מידע, כישורי קריאה, הבנת הנקרא וכתיבה, זיכרון והתארגנות. מטרת האבחון היא לסייע באיתור סיבות לכשלים לימודיים במטרה לבנות או לשפר תוכנית לימודים מותאמת על מנת לאפשר ללומד למצות את יכולותיו הלימודיות.
בדיקת TOVA היא בדיקה ממוחשבת מסוג CPT) Continuous Performance Test) או בעברית – מבחן התפקוד המתמשך. דוגמאות נוספות למבחנים מסוג זה הם בדיקת ה-BRC, מוקסו וכדומה. הייחודיות של הבדיקה היא שהיא לא דורשת ידע מוקדם של שפה או חשבון לשם ביצועה, כמו בדיקות ממוחשבות אחרות.
אבחון מוקסו : מבחן מוקסו : MOXO TEST : MOXO הינו כלי עזר מדעי שפותח בארץ לאבחון והערכה טיפולית של הפרעות קשב וריכוז. זהו מבחן ממוחשב חדשני
אבחון פסיכודידקטי בוחן את תפקודו הלימודי של התלמיד, ובעצם- תפקודו של אדם בכל גיל ובכל תחומי החיים, מושפע לא רק מיכולותיו השכליות. פעמים רבות אנו מסתכלים על מכלול הגורמים המעורבים בחייו.
שני ילדים בעלי יכולות קוגניטיביות דומות יתפקדו בבית הספר באורח שונה לגמרי אם, למשל, האחד מגיע מסביבה מאוד מטפחת המעודדת אותו לקרוא וללמוד, והשני מגיע מסביבה דלה יותר.
אנחנו משתמשים בעוגיות כדי לאפשר תפקוד בסיסי ולבצע פונקציות מסוימות. כאן ניתן לנהל כל קטגוריה.