אבחון דיסלקציה

דיסלקציה היא לקות למידה המתבטאת בקושי ברכישת מיומנויות שונות כמו קריאה, כתיבה, דיבור ולעתים גם יכולות מתמטיות. מטרת אבחון דיסלקציה הוא לאתר את קיומה של הדיסלקציה ולסייע לסובלים ממנה להתמודד בהצלחה עם הקשיים.

ההמלצות לאבחון דיסלקציה מגיעות בדרך כלל מהצוות החינוכי כבר בגיל בית הספר היסודי. ככל שמקיימים את האבחון מוקדם יותר, כך אפשר יהיה לעזור טוב יותר לילדים הסובלים מדיסלקציה.

חשוב לדעת כי ילדים עם דיסלקציה נמצאים בסיכון גבוה לפיתוח בעיות רגשיות בשל התסכול ותחושת הכישלון שהם חווים יום יום בתחום הלימודים. ילדים שאינם מקבלים סיוע עלולים להפסיק להשתדל ללמוד, הם יפתחו דימוי עצמי נמוך, הם יפנימו את המסר שהם טיפשים וחסרי כישרונות ותחושה זו יכולה ללוות אותם גם בחייהם הבוגרים.

כיום אפשר לזהות את בעיית הדיסלקציה הרבה יותר מוקדם מאשר בעבר באמצעות אבחון דיסלקציה ולהושיט עזרה וסיוע ללוקים בתופעה זו.

אבחון דיסלקציה – סקירה קצרה על תהליך האבחון

השלב הראשון של האבחון הוא איסוף מידע. בשלב זה יתבקשו ההורים והצוות החינוכי, מורה או גננת, לענות על שאלונים. בשלב הבא ייערכו ראיונות עם ההורים ועם הילדים.

השלב השלישי הוא ביצוע מספר אבחונים שיעזרו, בין השאר, לשלול סיבות אחרות לקשיים שמהם סובל הילד.

אבחון דידקטי הוא אבחון שמטרתו לבדוק את יכולות החשיבה הקוגניטיביות של הילד בנושאים כמו זיכרון, עיבוד נתונים, חשיבה, מיומנויות שפה ועוד.

אבחון פסיכולוגי הוא אבחון שמטרתו היא להעריך את ההשפעה של גורמים רגשיים על יכולות הלמידה של הילד ולהבדיל בין תופעת הדיסלקציה לבין קיום של גורמים רגשיים.

אבחון קשב וריכוז מתבצע באמצעות מבחן TOVA ומטרתו לגלות או לשלול סיבות אחרות לקשיי הלמידה המאפיינים את הילד.

לאחר שיעבור הנבדק את כל שלבי האבחון תיערך פגישת סיכום בין הצוות הבודק לבין ההורים. בשיחה זו יקבלו ההורים הסבר בעל פה ובכתב על מסקנות האבחון.

אבחון דיסלקציה אצל מבוגרים הוא אבחון מורכב יותר, הוא נעשה בדומה לאבחון אצל הילדים אך במקרים רבים נוסף לו ריאיון קליני עם המאבחן.

מי זקוק לאבחון דיסלקציה?

יש מספר סימנים אשר צריכים להדליק נורה אדומה כבר בגיל צעיר. הסימנים הנפוצים הם: היפוך אותיות, קשיים בהעתקה, קשיים בהבעה בכתב, כתב יד בלתי קריא, קשיים ברכישת השפה, קשיים בהבנה מתמטית וטעויות במילות קישור או תחביר.

אצל מבוגרים הסימנים הם אוצר מילים דל, קושי ביכולת לכתוב ולהקשיב בו זמנית, קושי בהבנת הנקרא על אף שהקריאה תקינה, קושי בארגון משימות, קושי בשינון וזיכרון ועוד.

סובלים מדיסלקציה, אנחנו יכולים לעזור לכם! צרו קשר עוד היום עם “מרכז גלאי- מרכז לאבחון ולקידום כישורי למידה“.

צרו קשר

המחופשים ביותר

מבחן BRC הוא מבחן נוירולוגי ממוחשב שתפקידו לסייע לאנשי המקצוע להבין את הקשיים עימם מתמודד המטופל, לעזור להגיע לאבחנה מדויקת ולהתאים תכנית טיפול באופן אישי לכל מטופל.

אבחון או מבחן דידקטי הוא תהליך באבחנה של לקויות למידה. האבחון מתבצע על ידי איש מקצוע מתחום תורת ההוראה, ובו נבדקות יכולות קוגניטיביות כגון חשיבה ועיבוד מידע, כישורי קריאה, הבנת הנקרא וכתיבה, זיכרון והתארגנות. מטרת האבחון היא לסייע באיתור סיבות לכשלים לימודיים במטרה לבנות או לשפר תוכנית לימודים מותאמת על מנת לאפשר ללומד למצות את יכולותיו הלימודיות.

בדיקת TOVA היא בדיקה ממוחשבת מסוג CPT) Continuous Performance Test) או בעברית – מבחן התפקוד המתמשך. דוגמאות נוספות למבחנים מסוג זה הם בדיקת ה-BRC, מוקסו וכדומה. הייחודיות של הבדיקה היא שהיא לא דורשת ידע מוקדם של שפה או חשבון לשם ביצועה, כמו בדיקות ממוחשבות אחרות.​

אבחון מוקסו : מבחן מוקסו : MOXO TEST : MOXO הינו כלי עזר מדעי שפותח בארץ לאבחון והערכה טיפולית של הפרעות קשב וריכוז. זהו מבחן ממוחשב חדשני

אבחון פסיכודידקטי בוחן את תפקודו הלימודי של התלמיד, ובעצם- תפקודו של אדם בכל גיל ובכל תחומי החיים, מושפע לא רק מיכולותיו השכליות. פעמים רבות אנו מסתכלים על מכלול הגורמים המעורבים בחייו.
שני ילדים בעלי יכולות קוגניטיביות דומות יתפקדו בבית הספר באורח שונה לגמרי אם, למשל, האחד מגיע מסביבה מאוד מטפחת המעודדת אותו לקרוא וללמוד, והשני מגיע מסביבה דלה יותר.

מרכז למידה

אבחון הממפה את הנקודות החזקות מול הקשיים . פיתוח תוכניות לימוד אישיות ויישומה, הקניית אסטרטגיות למידה בהנה והבעה , פיתוח זיכרון ויכולות ארגון של הנלמד העצמה רגשית ושיפור דימוי עצמי בכל שיעור .

כל הזכויות שמורות clickin360

בדוק זכאותך